Egy történet nem csak a konfliktusról szól, nem kizárólag e köré épül, hanem a szereplők köré, akiknek vágyai, szükségletei vannak.
Beszéljünk most erről a Maslow-piramist vizsgálva. Miért számít a szerzőknek?
A Maslow-piramis, alias Maslow-szükséglethierarchia ez a gyöngyszem volna:
Ez az elmélet azt sugallja, hogy az emberi vágyak öt kategóriába sorolhatók. Ezeket különböző módon csoportosíthatjuk:
Alapvető, ősi szükségleteink, melyek a létfenntartáshoz szükségesek:
1. Fiziológiai szükségletek
2. Biztonsági szükségletek
Pszichológiai szükségleteink:
3. Szeretet, valahová tartozás szükséglete
4. Elismerés szükséglete
Az önmegvalósítás szükséglete, mely stílusosan:
5. Önmegvalósítás szükséglete
Wiki általi csoportosítás:
Hiányalapú szükségletek:
1. Fiziológiai szükségletek
2. Biztonsági szükségletek
3. Szeretet, valahová tartozás szükséglete
4. Elismerés szükséglete
Növekedés alapú szükségletek
(5. Kognitív szükségletek: tudni, érteni, megismerni
6. Esztétikai szükségletek: szimmetria, rend, szépség)
7. Önmegvalósítás szükséglete
És most szedjük szét őket!
1. Fiziológiai szükségletek
A piramis legalját képzik, mégis nélkülözhetetlenek a túléléshez. Ezek nélkül a karaktered meghal, hacsak nem valami idegen lénnyel dolgozol. Ha a szereplőd ezen szükségleteit kielégíted akkor nem fogja az idejét és energiáját ezek megszerzésére fordítani, tehát háttérbe szorulhatnak a történetben, és más, a skála magasabb fokán szereplő szükségleteik hajkurászhatja. (Szerelem kaja helyett.)
Fiziológiai szükségletek lehetnek:
Étel
Víz
Levegő
Ruházat
Alvás
Menedék
Mint mondtam, a karakter túlélése múlik ezen szükségletek kielégítésén. Ez mit jelent? Hogy az író remek lehetőséget kap arra, hogy ezt kiaknázza. A történet épülhet ezen szükségletek teljesítése köré. (Lásd: Nem teljesen csak ezekre a szükségletekre fókuszálnak, de tetemes részben igen: Battle Royale, Hunger Games, katasztrófa filmek.)
2. Biztonsági szükségletek
Ha teljesültek az előző kategória szükségletei, már nem működnek motivátorként, a szereplő vágya nőhet, azaz kezdhet a megvédésükre koncentrálni. Azonban a biztonságnak sokszor kompromisszumot kell kötnie például az élelem megszerzésének érdekében. (Pl. Vadászat, amikor a vadászból könnyen préda válhat.) Ez jó történet alap, konfliktust szülhet. Ám, ha sikerül magát, a szeretteit, élelmét, stb. megvédenie kevésbé kell már az élettani szükségletei miatt aggódnia.
Biztonsági szükségletek lehetnek:
Védelem támadás ellen
Elegendő pénz
Jó egészség
Biztos állás
Vagyonvédelem
3. Szeretet, valahová tartozás szükséglete
Ha a főhősnek nem kell aggódnia az élelem vagy a biztonsága miatt, azaz miután biztosította fizikai szükségleteit, összpontosíthat az érzelmi vágyaira. Megpróbálja megtalálni a lelki egyensúlyát a másokkal épített kapcsolatai által.
Szeretet, valahová tartozás szükségletei lehetnek:
Barátság
Gyengédség
Románc
Meghittség
Család
(Lásd romantikus regények, filmek, az egyik kedvenc könyvem is erről szól: Üvöltő szelek.)
A következő igények nagyon érdekesek, de nehéz köréjük építeni egy történetet. Megdolgoztatják az írókat, és talán kevésbé kereskedelmi célúak (a kereskedelmi célú regényekben a cselekmény áll a középpontban), inkább szépirodalmiak (karakter vezérlet, a fejlődésük áll a központban, pl: Vörös és fekete).
4. Elismerés szükséglete
Miután a karakter fizikai és érzelmi szükségletei kipipálódtak, figyelme az identitására, a helyzetére terelődhet, arra, hogy ki ő, hogy létezése különbséget tesz, nyomot hagy a világban.
Elismerés szükségletei lehetnek:
Függetlenség
Megbecsülés/Tisztelet
Promóció
Hírnév
Hála
Becsvágy
Elfogadás
5. Önmegvalósítás szükséglete
A hierarchia-rendszer csúcsán az önmegvalósítás szükséglete áll. Azok után, hogy karakterünk gondoskodott a skálán szereplő többi igényéről már nem elégszik meg azzal, hogy csak eléldegél, valami mélyebb értelmet keres, ki akarja aknázni személyes potenciálját.
Önmegvalósítás szükségletei lehetnek:
Felsőoktatás
Szellemi megvilágosodás
Felfedezés
Művészi törekvések
Utazás
Új tapasztalatok, készségek megszerzése
Jótékonyság
A karakternek ki kell elégítenie szükségleteit, ami által jobban megismerheti önmagát, és a körülötte lévő világot, így jobb, teljesebb emberré válhat.
A Maslow-piramisról tudni való, hogy ideje múlt, de jó támpontot adhat az írónak.
Miért elavult? Mert...
- Maslow szerint először az alap szintű igényeket kell kielégíteni, hogy a felsőbb szintűek motivátorként átvegyék a helyük. Ez nem igaz. Nem feltétlenül kell, hogy mindig a legalacsonyabb szintű szükséglet teljesüljön először. Egy éhező szegény legény harcolhat a megbecsülésért, vagy a szerelemért. Persze nem biztos, hogy a szerelmet fogja hajtani üres gyomorral, vagy veszélyben. Ha mégis, ez egy újabb kihívás a listáján… ebből következik ->
- Nem csak egy szükséglet hat ki a főhősre ugyanabban az időben. A főhős éhezhet, harcolhat az élelemért, önbecsülésért, miközben az elrabolt hercegnő nyomát keresi, tehát egyszerre több szükséglet is motiválhat.
- A karakter vágya több kategóriába is tartozhat. Az a cél vezérli Artúrt, hogy királysága legyen, ehhez szükséges: biztonság (jó hely új életet kezdeni), elismerés (önbecsülés, tisztelet), önmegvalósítás.
Hogyan használhatod fel az ábrát?
- Ellenőrzés. Részben teljesültek alapvető szükségletek, hogy magasztosabb céljait reális módon elérje? Nem feledkeztél meg az étkeztetésétől? Biztosítani tudja a lovag a kellő energiabevitelt, hogy megölje a sárkányt?
- A kategóriák átfedése remek eszköz. Nem egysíkú, hanem többdimenziós motivációt ad a - -karakternek, amitől valódibbá válik.
- Lökd vissza őket a skálán, hogy az alacsonyabb szintű igényeket veszély fenyegesse. Felfedezte az időgépet, önmegvalósítás pipa, de a szerelme elhagyja, mert rá nem fordított elég figyelmet.
Remélem, érdekesnek és főképp találtátok! :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése