Erős női karakterek

Utólagosan is boldog nőnapot kedves nőtársaim! (Sajnálatos módon a gépem tegnap bedobta a törölközőt, gyanítom nem kedveli a nőket... Kénytelen voltam befejezni a bejegyzést a telefonon, és nem tudom, mikor lesz lehetőségem új bejegyzést írni így.:()

És ha már nőnap volt, miért is ne beszélhetnénk a női karakterekről?

A női karakterek besorolása:

Erős: Ravasz, bosszúálló, manipulatív, rideg, határozott, szexi, sportos, független, ambiciózus, nonkonformista, nagyhangú, rámenős, agresszív

Gyenge: Kedves, feminin, kiszolgáltatott, félénk, sebezhető, határozatlan, családcentrikus

Ne háborodj fel... Mi ebből igaz? SEMMI. Hol marad az átmenet? Lehet valaki rideg, ám sebezhető, mégis erős? Hogyne.

A világ változik, a bejáratott archetípus már magára se ismerne, manapság a nők az egyenjogúságnak köszönhetően ugyanazokat tapasztalhatják meg az életben, amit a férfiak. Szerzőként sokkal nagyobb a mozgásterünk, mint elődeinknek.

Feledkezz meg a nemi sztereotípiákról, hanyagold a kliséket, ne légy szexista! (Hacsak nem egy szexista szereplővel dolgozol.)

Honnan tudod, hogy rossz úton jársz?
Jellemezd a szereplőid! Ha van egy olyan karaktered, akit úgy jellemzel "barátnő-jelölt" az jó... rossz. Ha azért született meg, hogy a főszereplő vágyát képezze, akit mindenki le akar akasztani, aki azért van, hogy akarják, hogy randizzanak vele, nos szép tárgyiasítása a női nemnek. Integráld őket. Ne az legyen az érdemük, hogy nők, ebből fakadóan csak arra jók, hogy barátnő jelöltekként lófráljanak a semmibe.
Továbbá ne szolgáljon magyarázatként. Megölték, megerőszakolták, ezért katalizátorként ösztönözik a főhőst a küldetése véghez vitelében. Te is hallod...? KLISÉ! Nem kell se erőszak, se halál, hogy egy nő előrelendítse a cselekményt.

Egy nő is lehet erős. De mit jelent az erős, és miért félsz erős női karaktert kreálni?
Kezdjük ott, hogy ki erős? Most nem fizikailag értve. Példa: A férfiak nem sírnak olyan sokszor nyilvánosan, az gyengeség. Viszont az a férfi, aki nem mutatja ki az érzelmeit az erős, a lányok meg sírnak. Tehát a férfiak erősek, mert nem mutatják ki az érzelmeiket, és az a nő, aki ugyanígy tesz, lehet, hogy férfiasként lesz elkönyvelve? Ijesztő, ugye? Nem is kell már erős női karakter. Viszont, aki nem mutatja ki az érzelmeit, nem feltétlenül jelenti azt, hogy erős.

Az erős női karaktert nem (mindig) úgy kell elképzelni, hogy érzelemmentesen gázol keresztül a holttestek között egy könnycseppet sem hullajtva, vagy, hogy fiúsan öltözködik, és egy ütéssel három ellenfelet terít le mindenféle segítség nélkül.

Akkor mit értünk erős női karakter alatt?

Azokat, akik mozgatják a cselekményt, döntéseket hoznak, jót vagy rosszat, amiből aztán maguk keverednek ki, anélkül, hogy egy hősre vagy sült galambra várnának, kezelni tudják az eseményeket. A női karakterek nem tehetetlen, toronyba zárt hercegnők. 

Nem kell egyszerű, szerethető nebáncsvirágnak lenniük, felsőbbrendű dögös bögyös, csábító démonnak, vagy a háttérben meghúzódó halk anyának, akinek a leghőbb vágya, hogy olcsó legyen a kenyér, és a férje lehajtsa a wc ülőkéjét. Nem kell beskatulyázott szélsőségeknek lenniük. Az kell, hogy legyenek céljaik, hiszen ők is emberek, tele félelmekkel, álmokkal, és motivációkkal.

Ez pozitívan hangzik, de mégsem az a cél, hogy hibátlan női szereplőket alkossunk. Nem kell jobbnak lenniük, mint bárki másnak, valódinak kell lenniük.
Az erős nem egyenlő a hibátlan és sebezhetetlen fogalmával.

Mire figyelj?
- Lehetőleg ne csak egy női szereplőd legyen:
1. Ha csak egy van, ő reprezentálja nőtársait, tehát általánosításra kerülhet sor. Tádám, ilyenek a nők, mind. A való, és a fantázia világában is lehet egy nő érzelmileg labilis, fizikailag kiszolgáltatott, tehetetlen. De akkor, ha főként csak egyetlen eggyel dolgozol, igenis baj, ha a hagyományos, negatív sztereotípiák csoportosulnak a személye körül. Ugyanúgy bajos lehet, ha kemény, félelmet nem ismerő, nemre, és méretre való tekintet nélkül minden segget szétrugdaló, hiper-szuper harcos, mert az meg nem igaz. Az ember nem tud azonosulni, ha beskatulyázod az egy női szereplőt. Harmonizáld az ellentmondásokat.
2. Mindenkinek meg kell felelnie. Erős és sebezhető, szexis, de nem túlságosan, bátor, és félénk, okos, de csak visszafogottan, jószívű, de bajos figura, szerető, de független és a többi...
3. A történetedben fókuszálhatsz egy erős főhősnőre, aki viszont nem tökéletes, hanem valódi. Attól mert erős, megvannak a hiányosságai. (Lásd: Film+képregény: Leia hercegnő, Natasha. Könyv: Katniss, Hermione.)

- Az erős nem zárja ki a gyengeséget. Ne szűkíts le egy karaktert, nem azért gyenge valaki, mert nő. Példa: A főhősnőm ügynök létére egy förtelmes hullát látva elhányja magát a helyszínen. Teszi azért, mert szimplán "csak egy nő", vagy, mert nem erős női karakter, vagy, mert ez csupán emberi gyengeség? (Segítek a folytatásban, de alá is húztam a megoldást.) Férfi rendőrök is megteszik ugyanezt...

- Tegyük fel, a hősnő forrófejű, nem követi a szabályokat, ami felháborodást, vagy elismerést válthat ki. Az olvasóval meg kell értetni, miért olyan, amilyen, mit mért csinál, miért tesz merész, drasztikus lépéseket, miért szeret dupla whiskyt inni kókuszvíz helyett.

- Ugyanazok, mégis különbözőek vagyunk. Talán a férfiak nem a Marsról, és mi, nők nem a Vénuszról jöttünk, plusz itt az újkor éljen az egyenlőség, de mégsem vagyunk azonosak. Másképp mutatjuk ki az érzelmeink, és főleg a társadalmi elvárások különbözőek (pl. büfögd el magad véletlenül egy vacsora közben, kicsit más lesz a reakció, mintha egy pasi tenné), a társadalom másképp viszonyul hozzánk (pl. ma te nyisd ki az ajtót a postásnak, aki egyből mosolyogva adja át a küldeményt, míg egy férfi társának inkább komoly arccal kézbesít). Egy férfi lehet kissé nőies, finom, egy nő pedig, kemény és erős, de mégis... ott lapul a különbség, amit mindkét fél érez, és ismételten, nem fiziológiailag értem.

- Nincs velünk született, rögzült tulajdonságunk. Nincs olyan tulajdonság, ami mindannyiunkat jellemez, olyan reakció, amit adunk egyes események megtörténtekor. Igenis lehet valaki a női sztereotípia megtestesítője, nem mindenki született annak a bizonyos, erős karakternek. Ám, ha könyvet írsz, ne csak ilyenek vagy olyanok hemzsegjenek!

Hogyan írj erős női karaktert?

Nem az a kérdés, hogyan írj erős női karaktert, hanem hogyan írj erős karaktert? Ez pedig végtelenül egyszerű. 
Először karakterjegyeket, tulajdonságokat képzelünk el, amiket végül egy pocakos, vagy kidolgozott testű emberbe ültetünk, de nem kell a férfiakhoz ragaszkodni! A megálmodott karaktert nővé is alakíthatjuk, mert az, hogy nőnemű a delikvens, az nem módosít semmit. Lehet valaki rideg, és sebezhetetlen nemre való tekintet nélkül.
Egyszerűen lásd úgy a női karaktereket, mint a férfiakat. Alapvetően, legyen ugyanaz a folyamat, amikor létrehozod őket.


Nőnap van ezért volt szó a nőkről, de a férfiak is ugyanilyen sokszínűek. Nem mindannyiuk bátor, erős hősszerelmes, valamelyikük gyenge, vannak visszahúzódóak, melegszívűek, finomak és macsók.
Tehát nem kell félned, hogy melléfogsz a megírásukkor, csak annyi a dolgod, hogy mindig emberi lényekről írj, nem szexuális tárgyakról, vagy sztereotípiákról.

De, ha mégis egy sztereotípiáktól fuldokló főszereplővel vágtál a sztoridba, akkor sincs semmi veszve. Nem mindegyik női karakter indul, mint erős személyiség, de a történet végére azzá válhatnak. Regényed főhősei változtathatóak, sosem állandóak, ennél fogva sosem sekélyesek.

Plusz érdekes olvasnivaló:

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Bechdel-teszt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

© Copyright 2015. Theme by Way2themes