A múlt héten két bejegyzéssel akartam kedveskedni, de csak félig jött össze, ezért ezen a héten jön a pótlás.
E heti első témám nem valami spirituális “halandzsa”, a karakterek belső utazásáról lesz szó tömören és velősen.
Lehet egy szereplő elképesztően szórakoztató, fantasztikus, de ez nem jelenti azt, hogy kimondottan erős karaktert sikerült létrehoznunk. Ám, ha ennek a bizonyos karakternek megadjuk a változás esélyét, és egy ütős belső utazással bolondítjuk meg, kijelenthetjük, hogy erős szereplőt alkottunk.
A belső utazás katalizátora a változás. Tehát csak akkor tudod felvázolni, érzékeltetni egy karakter fejlődését/belső utazását, ha a történet folyamán változások, kihívások elé állítod, ütközteted alapvető meggyőződését, és a történet végén összehasonlítod a személyiségét, viselkedését, a belső értékeit, hitét a kezdeti személyiségjegyeivel.
Hogyan közelítsd meg a belső utazást?
A történet megírása előtt legyen egy pontos, világos elképzelésed a könyv elején megjelenő szereplődről. Mik a belső értékei? Mi érdekli? Miben (nem) hisz? Hogyan viselkedik bizonyos helyzetekben?
Legtöbbször a főszereplő hiányossággal indul, hiszen senki sem lehet tökéletes, de a történet folyamán jobb emberré válik. (Ne felejtsük el, mindig előhúzható a negatív irányú fejlődés kártyája. Azaz jófiúból rossz, kevésbé jófiú lesz.)
Ne csak te tudj a szereplőd hiányosságairól. Adj az olvasóknak konkrét példákat, hogy miért szükséges a karakternek változáson keresztül mennie. (Pl.: Ödön játékos, intelligens kisfiú, de rendkívül irigy.)
Ha már megvan a szereplő hibája, ne javítsd meg egyből. A változásnak lassan, egyenletesen kell beköveteznie. Felmerülhet a kérdés, hogyan tedd ezt? Egyszerűen add meg a lehetőséget, hogy fejlődni tudjon. (Pl. Mentor segítségével. Ödön nagypapája egy anekdotájával terelgesse a helyes útra. Vagy teremts egy olyan helyzetet, mikor elkerülhetetlen a változás, a karakter döntéseinek, cselekedeteinek hála menjen végbe ez.)
Ha végig járta belső útját a karakter, a változás felismerését (egyértelmű kinyilatkoztatását az olvasó felé) tartogasd a csúcspontra, amikor mind fizikai, és mind a pszichológiai katarzis egyszerre teljesülhet. A belső utazás a pszichológiai, a külső a fizikai. (Példa a külső utazásra: Ödön jelenlegi életcélja, a történet fő szála, hogy kalandos úton visszaszerezze a nagyapja kertjéből lopott almákat a szomszéd fiúktól.)
A belső változást tettek által bizonyítsd. Nem elég leírni, a főhős szájába adni a szavakat, miszerint ország-világ előtt fogadja, változott, meg kell mutatnia. (Pl. Az irigy Ödönke visszaszerezte az almákat, tehát beteljesült a külső utazása, ugyanakkor a belső útja is véget ér, amikor mégis megosztja a szomszéd szegény gyerekekkel a gyümölcsöket.)
Lehet csak külső utazásról írni, de ez hiányérzetet kelthet. Elolvassuk az is, hiszen ezért olvasunk, hogy izgalmas kalandokat éljünk át, de emellett azért is, hogy olyan belső utakon osztozzunk, éljünk át a főhőssel, melyeket mi is ismerünk saját tapasztalataink által.
Belső utazás
7:28
bejegyzés
belső utazás
Heather
A Hopleless Cases című krimisorozat cappuccino függő szerzője, és az ÍRóKaLand lelkes tanácsadója.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése