Mire figyelj, ha sorozatot írsz?

Mi a sorozat? Valószínűleg ezt nem kell tisztázni, de mi a sorozat az olvasók szemszögéből?

Egy sorozat befektetés nem csak az író részéről. Pénzt, időt, érzelmeket kér az olvasótól. Ha azt akarod, hogy befektessenek a könyvedbe, akkor jutalmazd a hűségük, az elkötelezettségük. Tudd, mit várnak az általuk választott műfajban, és próbálj meg ehhez igazodni. Lehetsz formabontó, de, tartsd magad az elvárásaikhoz is, add meg nekik azt, amire szerződtek!

Emellett egy sorozat ígéret az olvasók felé, hogy mindig élvezetesebb, gazdagabb, fejlődő élmény részesei lesznek az események előrehaladtával. Frusztráló mindig feljebb tenni a mércét, nem? Mielőtt abbahagynád az olvasást, és visszalépnél a sorozatod megírásától tisztázzuk a helyzetet: Mindig legyél jobb, de ne aggódj az első sztori miatt! Amikor belevágsz a folytatásba ne az elsőhöz igazítsd magad, hiszen nem azt akarod jobbá tenni, nem remake-et készítesz, hanem annak eseményeihez kapcsolódva egy új ötletből új történetet alkotsz, és ebből kell kihoznod a maximumot.

De mielőtt belevágnál a sorozatba, mérlegelj!

Miért csinálod? Ne azért csináld, mert az emberek szerették az eredeti történetet, ezért céltalanul le akarsz húzni róla még pár bőrt!
Van elég “tölteléked”, hogy sorozatot írj? Részemről nagyon szeretem a karaktereim, jó velük dolgozni, de a ragaszkodás sokszor nem elég. A jó folytatáshoz kell egy mindent átívelő, jól adagolt konfliktus, mindig dinamikus, jól működő cselekmény és még sok egyéb.

A mai nagy kérdésünk tehát: Min érdemes gondolkodni, amikor sorozatba kezdesz?

Tervezés


Tanácsos előre meghatározott számú sorozatot tervezni, hogy aztán ne essünk a nyújtom, mint a rétestésztát szindrómába, mert nem tudjuk, nem készültünk fel arra, mikor kell elkezdeni lekerekíteni, szálakat elvarrni, és arra, hogy hol érjen véget.

Figyelj a rejtélyek elosztására, a konfliktust részekre bontva adagold.
Nem kell minden részletet előre megtervezni de egy erős vázlat mindenképp szükséges a fő karakterekről és eseményekről.
Jó, ha megtervezed, hogy a részek csúcspontjai hogyan kapcsolódnak egymáshoz és a végső csattanóhoz.

A tervezéshez kapcsolódik: Kövesd nyomon a saját sorozatod!

Bármilyen meglepő egy sorozat megírása kihívást jelentő feladat. Számtalan információt halmozhatsz fel, a vázlatod folyton bővül, ezért mindig tudd, hányadán állsz! Írd fel egy naplóba, dokumentumba a legfontosabb eseményeket, a szereplők szülinapját, családi státuszát, mindenkinek a nevét, aki valami módon kötődik hozzájuk! Minden adatot írj le, kalauzold, ellenőrizd magad, nehogy elfelejts egyes részleteket, amire az olvasó viszont emlékezni fog, és a kész a logikai katasztrófa.
Az írás, mint tudjuk szórakoztató, de igen nagy munka, ám tervezéssel és önellenőrzéssel elejét lehet venni a fejetlenségnek.

Mi kell még?

Ütős koncepció


Legyen egy koncepció, amivel meghatározod a sorozatot, amiből kiindul az alapvető konfliktus. Ez az, amiről először beszélsz, ha a könyvedről van szó, ez az, amibe az olvasó belekapaszkodik.

Ha ez megvan, akkor jöhet:

A konfliktus, ami felöleli a sorozatot, és kistestvérei


A világnak és a szereplőknek legyenek különböző problémáik, kihívásaik és kérdéseik, melyeket bármikor elővehetsz bármelyik részben. Minden epizódban vannak ilyen “kistestvér” konfliktusok, melyek által mindig történnek dolgok, és, melyeket meg kell oldani. De, ha igazán azt akarjuk, hogy egységes legyen a sorozat, akkor kell egy olyan konfliktus, ami átszövi az egészet, ez a tét. (Lásd: Harry Potter Voldemort legyőzése.)

Persze vannak olyan esetek is, amikor mindig csak egy központi problémával törődnek a részek, pár mellékessel, de nincs olyan konfliktus, ami globálisan átívelné az egész sorozatot. Ennek hiányában a részek igazi, egyedülálló regényként is megállják a helyüket.

Fontold meg, hogyan, mi által fogod egyesíteni a történeteket, mi a cél, a konfliktus, amit nem lehet megoldani a sorozat folyamán, amit csak a végleges rész mesélhet el.

Karakterek és világok, összekötők és szerepük


Használd az időt, ami megadatott a sorozatnak hála.
Ezért a főhős ne nézzen szembe a legnagyobb akadállyal rögvest az első részben (vannak kivételes esetek), és soha NE alkoss Mary Sue-kat!  Nem kell egyből egy teljes, kerek karakterrel kezdeni. A sorozat időt és teret enged, hogy békés tempóban nőjön fel a szereplő (a szereplők, hiszen mindenki változik). 
Így mindig tartsd szem előtt a kérdést: A korai részekben történteknek van-e következményük, vezetnek valamilyen eseményhez, karakterek változásához a későbbiekben?
(Természetesen előfordul, amikor a sorozat ellenére sem mennek túl nagy fejlődésen keresztül a karakterek: Poirot, Bond.)
Legyen pozitív vagy negatív irányú a fejlődés, a részek, a bennük történet események mindig legyenek hatással a karakterekre az elkövetkező részekben!

Főszereplők: Ne feledd, szükséged van rá/rájuk, mert ők cipelik magukkal a fő konfliktust, nekik kell általában megoldaniuk a problémát. Az olvasók sokszor szeretik a stílusát, a hibái ellenére is. Ha megváltoztatod a főszereplőt olvasót veszíthetsz. Ez nem jelenti azt, hogy tilos. De az olvasók következetességet várnak.

Mellékszereplők: A mellékszereplőknek is legyen céljuk, érezzék az olvasók, hogy nem hiába vannak jelen. Erre nem kötelező egyből rávezetni őket, ha nem a jelenlegi részben, de a későbbiekben azért mozgassák a sztorit, legyen részük a történet végkimenetelében.
Jól fontold meg, mely mellékszereplőket kell használnod több történetben?
Attól se zárkózz el, hogy kihagyjanak pár epizódot, majd visszatérjenek, hiszen már a világod részesei. Ide tartoznak a visszatérő karakterek: Velük a jelenlegi részt a múltbélivel kötheted össze. Ne mindig előre nézz, tekints hátra is!

Világok: Szerepük jelentősebb lehet, mint gondolnád. A sorozat részei közt előfordulhat, hogy egyáltalán nem egy szereplő, hanem egy világ a kapcsolat. Ez átfoghat több kort, különálló karaktereket, kiknek története később akár össze is futhat.

Események: Egy esemény is lehet összekötő elem. Apokalipszis, háború, zombi támadás, bármi. Ekkor létrehozhatsz egyéni sztorikat. Nem kell azonos karakter egyes részekbe, de összetalálkozhatnak, így a második epizód főszereplőjéből a harmadik epizódra már mellékszereplő válhat. Ez egy érdekes megoldás, és akár a különálló sztorik fontosabb szereplőit össze is lehet hozni a legvégsőben.

Idő


Készülj fel, sorozat esetén egy világban kell élned és dolgoznod huzamos időn keresztül. Erről az előző bejegyzésben szó esett, most közelítsük meg a könyv szempontjából.

Akár csak napokat, de heteket, hónapokat, éveket, sőt még generációkat is felölelhet egy sorozat. Hosszúságát te befolyásolod, annak függvényében hogyan akarod megírni, mely eseményekre, kire/kikre akarsz fókuszálni.
Minden rész esetében tudd, hogy egyidejű, vagy egymást követők a történetek?
Légy résen és tartsd tiszteletben az időrendiséget, kövesd nyomon az eseményeket, például mely évszakok volt az előző részben, mi jön, mi a helyzet az ünnepek terén?
A tervezéskor ne feledkezz meg az idővonalról, megléte hasznos. Ezen ábrázolhatod: Ki, hol, mikor volt jelen és a többi.

Szabályszerűség és összhang


Mielőtt belefognál a sorozat írásába határozd meg a világot, kort, szabályokat. Ez azért szükséges, hogy megbizonyosodj arról, minden a helyén van, és nem rúgod fel a saját szabályaid a későbbiekben.

Miért fontos összhangot teremteni?
A fikciókban, főleg a fantasy esetében egy világ és karakterek létrehozásakor saját szabályokat hoz létre az író, mint például az, hogy az ég lila. Ezt pedig következetesen kell alkalmazni, mert az olvasók hagyják magukat vezetni, és az író által egy elképzelt világban bármit elhisznek, tehát igazként fogják elfogadni, hogy az ég lila. Adaptálják a világot, amit létrehoztunk, a karaktereket úgy ismerik meg és fogadják el, ahogy bemutattuk őket, ezért kell következetesnek maradnunk, és nem ellentmondásba keveredni saját szabályainkkal. (Hiba: Ha sok részen keresztül gyilkosok után szaladgál a főhős, a végsőben pedig elrabolják az Ufók, vagy kiderül, hogy az összes bűnügye megrendezett, és ő maga egy démoni összeesküvés áldozata. Ez összeegyeztethetetlen az eddig megismert világgal. Nem csak az ordító eltérések, de a kisebbek is zavarók lehetnek. Például egy mindig optimista karakter ne legyen a következő részben hirtelen halálosan depressziós, hacsak az előző részbeli útja nem efelé vezette.)
Az összhang fontos, ezért tervezz előre!

Kapcsolatok, rejtélyek, függőség, és függetlenség


Minden történet függjön össze, legyen kapcsolati pontjuk, de önállóként is állják meg a helyük.
Kapcsolatnak az ellentétek, konfliktus mellett a rejtélyeket is felhasználhatjuk.

A sorozatok jövőbeli eseményeket feszegetnek, miközben meg kell "küzdeniük" a saját, belső kérdéseikkel, rejtélyeikkel is, melyek felépítik, kerekké teszik a történetet. 
Ezért hagyj nyomokat, meg nem magyarázott rejtélyeket, egy beteljesületlen ígéret, mert a várakozás feltüzeli az olvasókat, még többet akarnak, többet akarnak tudni. (Engem meglepett, hogy egy elejtett kis rejtély mennyire felizgatta az olvasóim fantáziáját, míg egy másik nyom, amitől féltem, hogy majd megkérdőjelezik sokak előtt megbújt. Sicc! Nem fogok spoilerezni!)
A rejtélyek pedig illeszkedjenek a sztoriba, akkor is, ha még nem kaptak magyarázatot.
DE! Ne hagyd minden kérdés, rejtély magyarázatát utoljára, hogy aztán belefulladjanak az olvasóid az infó halmazba! Minden résznek meg kell felelnie, elégedettséggel kell eltöltenie őket, befejezés érzetet kell adni, ezért fokozatosan tárj fel titkokat. Idegesítővé válhat a sok susmus, hacsak nem nyomós ok áll a háttérben, csepegtesd az infót.
Lehet, hogy az olvasó előbb rakja össze a képet, mint a regényhős...

Légy hű önmagadhoz, ismételj


A különböző részeknek lehetnek különböző témáik, de passzolniuk kell az egészbe. Tartsd meg a hasonló hangot, stílust (hacsak nem egy másik karakter szemszögéből követjük nyomon a következő részt).
Hogy emlékeztesd az olvasót a regény sorozat voltára, használd az ismétlést.
Ismételj meg egy eseményt, vagy egy párbeszéd részletét, amely előhívja egy korábbi rész emlékezetes jelenetét, érzelmét. Ügyelj arra, hogy a kiragadott részlet illeszkedjen a jelenlegi történetbe!
Miért hasznos még, ha a a korábbi könyvek elmúlt eseményeire utalsz?

Az első rész általában meghatározza a karaktereket, a motivációkat,  a konfliktust, mindazt, amiről az olvasó el tudja dönteni, hogy érdekelni fogja-e a könyv vagy sem. Ezért, h az olvasó az első könyv helyett a harmadikkal kezd, mindig legyen múltbeli utalás, létfontosságú információ, hogy tisztában legyen a helyzettel, de annyira mégse legyen szájbarágós, hogy a veterán rajongók felsóhajtsanak a felesleges, ismert töltelékanyagtól. (Nem kell mindenre rámutatni, nem mindig okoz bajt, ha a később csatlakozott olvasó nem ért egyes referenciákat.)

EZ EGY SOROZAT


Engem kifejezetten bosszant, amikor leemelek egy könyvet a polcról, nekivágok, és a rá kell döbbennem, hogy bizony, ez egy sorozat negyedik része… De erről miért nem tájékoztattak a borítón?! Ezért jó, ha van egy összekötő főcíme a könyvnek, melyből márkanév válhat, így az olvasók mindig ráismernek és az újoncok biztos nem fognak mellé a polcokon kotorászva. Az alcímek pedig pontosíthatnak minden részben bekövetkező eseményekre.


Neked melyek a kedvenc sorozataid? Írsz sorozatot? Ne hezitálj! Mutasd meg, oszd meg bátran! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

© Copyright 2015. Theme by Way2themes