Ki ne álmodozott volna arról, hogy rajongói kilométeres sorokban tömörüljenek a megjelenő könyve miatt? Tedd csak fel a kezed.
De manapság mennyi értelme van hasonló eseménynek?
Csatlakozzunk írói klubokhoz/“roadshowkhoz”, rendezvényekhez, ahol aztán a kiosztott asztalunkra pakolt könyv-dzsungelünk mögött kukucskálva, szégyenlősködve próbálkozzunk eladni és szignózni a regényünk?
Érdemes dedikálást tartani vagy csak felesleges felhajtás?
Jó téma, még úgy is, ha se íróként, se rajongóként nincs tapasztalatom, miután még nem vettem részt dedikáláson. Olvasóként azért nem, mert ritkán látogat el kis országunkba olyan, akiért rajongok, vagy elkerülnek a hírek, emellett vidékről bebucskázni Pestre is kényes küldetés. De most az írói rész érdekesebb. Íróként azért nem jelenek meg ilyen típusú találkozásokon, mert 1. az ilyen eseményeken való részvételt/meghívást, a helyet pofás eladásokkal kell kiérdemelni (szerintem), 2. vagy meg kell fizetni, 3. elsőkönyvesként nem próbálkoznék villogni, mintha én lennék Rowling, és 4. különben is kell hozzá néminemű magabiztosság és felkészültség.
Egyszer talán belevágok…Addig elmélkedek megéri-e elmenni, ha igen, akkor mit tegyünk, vigyünk, mit ne, mi lehet a legjobb stratégia, ha a könyvet is elakarjuk adni? A világrengető gondolatokat most megosztom veletek is.:)
Hagyd ki, mert...:
- Felesleges idő-, energia- és pénzpocsékolás, a siker pedig nem mindig garantált.
- Félő, hogy csak az általad meghívottak fognak körülötted korzózni és támogatni.
- A szerzők száma a self-publishing korában megnőtt, az olvasók szétszóródnak, csekélyebb táborokba rendeződve. Ergo nem biztos, hogy sok halat tudsz kihalászni a tengerben. A számos, főként kezdő szerző között nehéz letenni a voksot.
- Ha az olvasók mégis csatlakozni akarnak egy-egy író táborához sem kell személyes találkozó, mivel ezt könnyen megtehetik online.
- A könyv dedikálásoknak különben sincs már akkora jelentőségük, mint régebben volt, hacsak nem egy mega-bestseller szerzőről van szó.
Ne hagyd ki, mert…:
- Új emberekkel ismerkedhetsz meg.
- Tapasztalatokat gyűjthetsz és új stratégiákat leshetsz el.
- Személyes kapcsolatot alakíthatsz ki az olvasókkal.
- Az emberek tudatába ültetheted, létezik a könyved.
Ha belevágsz mit tegyél illetve ne?
- Soha ne malmozz az asztalodnál, arra várva, hogy majd az olvasók lerohannak, mert te ott vagy. Ne légy félénk, üdvözöld az embereket, mosolyogj, mutatkozz be, adj át egy szórólapot, beszélj egy kicsit a könyvedről.
- Csinálj a dedikálásból eseményt! Ennek legfontosabb aspektusa a könyvbemutató. Ha azt akarod, hogy a dedikálás sikeres legyen kösd egybe könyvbemutatóval, ez érdeklődést kelt az emberekben. (Prezentáció: Oszd meg hogyan kezdtél el írni és hogyan jártad be az utat a kiadásig. Mutasd be a könyved, tarts felolvasást. Hagyd, hogy kérdezzenek!) Ezt magadtól is szervezheted, minek helyszíne lehet egy könyvtár (stílusos könyvek között beszélni a megjelenő könyvedről és írói pályádról), bolt (-> alakíts ki kapcsolatokat üzletekkel, melyek profiljába belefér a könyveladás).
- Plakátokkal hirdesd magad.
- Vedd fel a kapcsolatot helyi újságokkal. Lehet, hogy egy helybeli feltörekvő/befutott íróval szívesen készítenének interjút.
- Ne bízz a vakszerencsében! Készíts meghívókat, add oda ismerősöknek, családtagoknak, barátoknak, küldj szét e-maileket mindenkinek, akit érdekelhet a dolog. (Aki visszajelez, annak köszönd meg!)
- Készülj fel, mint egy profi. Legyenek nálad promóciós anyagok.
- Készíts: 1. képet a könyvről és bekeretezve tedd ki egy festőállványra. Ámerikaias? De feltűnő.
2. könyvjelzőt/szórólapkat! Fogalmazz meg egy érdekes ismertetőt a könyvedről, pár idézet is belefér, rövidke önéletrajz. Tűntesd fel az elérhetőséged, ez általában az írói weboldal.
- Kínáld meg az embereket valamivel, pl. cukorka. Mindenki szereti az ilyesmit. Barátias, ingyen van, és bontogatás/eszegetés közben beleolvasgathatnak a kitett áruba.
- Mindig legyen rendezett a pultod! (Nem tudom, hogy adnak-e, ezért biztos, ami tuti alapon legyen nálad terítő.)
- Az aláíráshoz használj a könyvcímmel és a weboldaladdal ellátott tollakat, melyeket a szignózás után átnyújthatsz a vevőnek.
- Készíts levelezési listát, amire az emberek helyben feliratkozhatnak, ha híreket akarnak kapni a következő megjelenésről.
- Fényképezz! Ne csak kulcsfontosságú emberekkel (bár, ha nem csak magadra, de másokra is felhívod a figyelmet az kamatozó lehet), hanem a vevőkkel is, amit később megoszthatsz egy élménybeszámoló keretében.
- Működj együtt más szerzőkkel, és indítsatok el közös találkozókat. Beszélj más írók könyveiről is, olyanokéról, akiket ismersz és mersz ajánlani. Az adok-kapok nagy segítség az írók életében.
- Magamból kiindulva nem szeretek sehol se letapizni eladásra kínált dolgokat, mert félek, hogy leharapják a kezem, esetleg a fejem. Ezért ha valaki az asztalod elé téved ne hagyd rá a döntést/ ne hagyd bizonytalankodni. Barátságosan, bátran nyújts át egy másolatot, majd engedd, hogy letelepedjenek vele és beleolvassanak!
- Soha ne csüggedj, főleg ne mutasd ki, ha nem sikerült könyvet eladnod, ez nagyon rosszul néz ki mások előtt. "Savanyú a szőlő, mi?..." Nem. Egy újabb tapasztalat, és lehetőség, hogy tanulj, és stratégiát válts.
- A siker, illetve a “sikertelenség” (már az siker, hogy könyvet írtál!) ellenére is érezd jól magad!:)
A dedikálás nem garancia az eladás növelésre, viszont lerombolhatja a gátat, mely közted és az olvasók között húzódik. Amikor szemtől szemben találkoztok, kialakíthatsz egy köteléket, a könyv még személyesebbé, és, ami a legfontosabb, valódivá válhat. Az ilyen események alkalmával nem mindig az eladás az elsődleges cél, hanem, hogy a közönség tudtára add, létezik a regényed.
Ti részt vettetek már ilyen eseményen? Íróként/olvasóként mik a tapasztalatok? Szerintetek hasznos?
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése