A kiadókat környékező írók egyik legfontosabb feladata, hogy szinopszist írjon a regényéhez! És ekkor felmerül A kérdés: Milyen a jó szinopszis?
Valaki? Senki? Nos, nem egyszerű ebben a témában biztos infóhoz jutni, ahány kiadó annyi bíra...
Bevallom, nekem sincs sok lövésem, de amennyi igen, azt megosztom veletek.
Mivel nincsenek kőbe vésett szabályok, de ellentmondó tanácsok annál inkább, az írók a sötétben tapogatóznak, és olyan buktatókban eshetnek el, mint például:
- Minden fontosnak tűnik, ezáltal terjengőssé válik a szinopszis.
-> Az író túl sok karaktert említ meg, jelentéktelen karaktereket és köztük történő interakciókat mutat be, érdektelen eseményeket, kevésbé fontos fordulatokat, felesleges magyarázatokat, leírásokat zsúfol össze, azaz túl sok részletet közöl.
- Túl tömör.
-> Olyannyira rágörcsöl a kevesebb néha többre, hogy áttekinthetetlenné, érthetetlenné válik a történetváz.
- Sejtetés és fölösleges cliffhanger (függőben hagyott cselekmény)
-> A szinopszis nem fülszöveg!
A jó szinopszis...(?)
Az amelyik kiragadja a történet fő mozzanatainak esszenciáját. Terjedelme a jobbaknál fél-egy oldal, maximum kettő.Gyakori gond a fogalmazás mód, hogyan írjunk? Valahol azt olvastam, a szerkesztők különösen utálják a fogalmazási tehetség fitogtatását, őket csak a lényeg érdekli, nem a nyelvi bravúr. Máshol viszont arra ösztönöznek, hogy teljes egészében közvetítsd a könyv stílusát, mintha mini-regényt írnál.
Szerintem stílusban hasonlítson a regényre, írj választékosan, de ne bonyolítsd túl. Ne feledd, ez egy tényszerű összefoglaló, ami a kiadó segítségére van, de egyben érzelmi töltetnek is kísérnie kell az akciót, nehogy azt higgyék az IKEA katalógusát olvassák...
Ezért is jó, ha a abban a szám-személyben írod, ami a regényben van.
A főcselekmény szálát kell kibontani, a változást jelentő konfliktusokat, sorsdöntő pontokat és nem lépésről lépésre kell venni minden eseményt.
Semmit se hagyj függőben, a csattanót is írd le. A kiadónak ismernie kell a mű egészét, hogy elbírálhassa azt. Sablonosnak és száraznak tűnhet, de fogadd el, rengeteg kéziratot kapnak és nincs idejük nyakatekert ismertetőket bogarászni.
Mutasd be a szereplőket, de ne húzd el és csak a legfontosabbakat említsd meg, akik jelentős hatással vannak a főszereplőre és az eseményekre.
Fiktív világok, és történelmi regények esetén alaposabban kell ismertetni (max. fél oldal) a kort, helyszínt, a világot.
Az alapelvek:
Emeld ki az alapkonfliktust és annak megoldását
Csak a főbb karaktereket ismertesd
Tömör, tiszta, erőteljes nyelvezet
A könyv hangulatához méltóan, vonzó módon kell előadni
Legyen világos, áttekinthető
A kevesebb több
Hogyan láss hozzá?
Először is, a könyv elkészülte után érdemes belevágni, amikor összeáll a kép.Ismerd fel, hogy a cselekményt eseménysorok építik fel, melynek az alapvető szálát kell megragadni! Ezért javaslom kezdd úgy, hogy minden fejezet tartalmát kiszűröd, majd kihúzod a fölösleget! Hosszú, de biztosra menő munka.
Határozd meg a főszereplőt és ismertesd legfontosabb jellemvonásait. Mutasd be a konfliktust, amibe kerül. Mi a célja? Mi a végső döntése? Hogyan alakulnak az említésre méltó kapcsolatai? Ezt követve végigvezetheted a szinopszist olvasót a fő cselekményen.
A nézőpontot érdemes egyeztetheted a könyv nézőpontjával. (Apró megjegyzés, nekem nagyon fura volt E/1-ben írni a rövidke összefoglalót. Szerintem, aki nagyon idegenkedik ettől maradhat E/3-nál.)
Végezetül nézesd át a szinopszist több ismerőssel, hogy tudd, mennyire érthető, és kedvcsináló!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése