Hashtagkisutya, hashtagmákosguba, hashtaghashtag

Manapság az íróknak úgy kell gondolkodniuk, mint a marketingeseknek. Nem csak az a célunk, hogy egy csoporthoz csatlakozzunk, hanem hogy  hozzánk csatlakozzanak. Ezért beszéltetnünk kell az embereket, az emberek szeretnek kommunikálni ilyen-olyan formában.
A marketing szakértők jól értenek ahhoz, hogyan provokálják ki, hogy megszólaljon a mélyen hallgató hallgatóság, és most íme egy lehetőség, amivel te is szóra bírhatod őket.

Hashtag azaz a kettőskereszt, röviden csak #.

De mi a hashtag?

A hashtag a közösségi médiában felbukkanó, térhódító, divatos, egyben hasznos jelenség, mondhatni mini link. Igazán a Twitter indította útjára, majd többek között olyan népszerű szolgáltatók vették át, mint a Facebook, Instagram, Tumblr, etc. Mára már a tévéműsorok adása közben is megjelenik a képernyőn az adott műsor saját hashtagja, hogy a nézők direkt, élőben tudjanak reagálni a látottakra.

A hashtagokkal kategorizálhatunk:
Mi magunk készítünk egy bejegyzést, képet, és megadhatjuk, hogy éppen fagyit eszünk, ezt az evés, fagylalt kategóriába csoportosíthatjuk a # által.
Szűrhetünk. Ekkor egy bizonyos hashtagra kattintva megjelenik az összes hasonló témájú bejegyzés. Tudni kell, hogy nem csak a saját posztjainkat találhatjuk a felsorolt eredmények között, hanem minden ugyanazzal a hashtaggal ellátott, publikus bejegyzést is.

Mire jó?

Remek közösségépítésre.
Bárhová is szeretnél tartozni (fitnesz csoport, egy adott könyv, vagy film fandomja, etc.) könnyedén megteheted, csak annyi a dolgod, hogy a posztjaid ellátod a megfelelő hashtaggal, és követed azokat, melyek neked valók. Tehát, ha Gyűrűk Ura rajongó vagy, akkor címkézd fel a bejegyzésed, hogy épp ezt a regényt olvasod, vagy ezt a filmet nézed. Hamar rád fognak találni a lelkitársaid, és ugyanúgy te is rájuk az ő #-nak köszönhetően.
Továbbá a hashtagok szociális üzenettel is bírhatnak, mozgalmak, kampányok hasznos elemei lehetnek. Általuk támogathatunk, kifejezhetjük együttérzésünk egy esemény bekövetkezte miatt.
Belső monológ, reflektálás egy jelenségre, mégpedig arra, amit te írtál a bejegyzésedben... Egyszerűbb példával. Tumblr: Több fiókkal is aktív vagyok, rebloggolom a képeket, saját bejegyzéseket osztok meg, és a hashtagokkal sokszor reagálok arra, amit épp megosztottam, vagy írtam, néha afféle utóiratot hagyok a kulcsszavak között, olykor csak ide-oda csapongó monológ formájában futtatom az elmém, máskor pedig hashtagokkal kommunikálok másokkal. Ez miért jó? Jó kérdés. Személyessé teszi a posztot, nem kötelező, de sokan szeretik így kifejezni maguk. (Tényleg csak olyan helyen tedd, ahol nem zavaró az efféle használat.)
A hashtagok által olyan lyukadhatnak ki a te oldaladon, profilodon, akik eddig nem is tudtak a létezésedről. Ismeretlenekből közösség, szerencsés esetben közönség szerveződhet! Minket emiatt érdekel igazán a hashtag témája.

Hogyan fordíthatjuk a javunkra?

Íróként a cél, hogy téged találjanak meg. Tehát tudd, hogy mire keres rá a hallgatóságod leginkább?!

Ha találkozót, dedikálást szervezel találj ki neki egy saját, eredeti hashtaget. Ennek előnye, hogy könnyen megtalálhatod eseményről készült képeket, élménybeszámolókat. Ugyanígy találj ki egy egyedi hashtagot a könyvednek. Mindenképp olyan kulcsszóval lásd el, mely képviseli a regényed, téged, az eseményt. A legfontosabb, hogy légy egyedi, könnyen megjegyezhető. Ha általános szavakkal bombázol, mint #írótalálkozó elveszhetsz a millió bejegyzés között, és csak remélheted, hogy valaki majd pont téged szúr ki, és még érdeklődést is mutat a bejegyzésed iránt. Mindemellett érdemes az egyedihez pár általános, releváns kulcsszót is beszuszakolni. Miért? Mert a nevedre, a könyved címére (stb.) csak az fog rákeresni, aki ismer, de az egyszerű, hétköznapi hashtagekkel többekhez érhetsz el.
Ha jól választod meg a sajátod, terjedni fog, amire, ha ránéznek te és a könyved fog bevillanni.

Mire ügyelj még használatakor?

Csak egybeírt betűsort értelmeznek hashtagként. (Például, ha azt akarod írni #-gel, hogy “#ma megjelent a könyvem” csak annyi fog hashtagként megjelenni, hogy #ma, így működik a dolog: #mamegjelentakönyvem.)
Figyelj arra, hogy az adott oldal elfogadja vagy sem a hashtagok (........hashtagek? A franciák ástágnak ejtik, hadd használjam így.) használatakor az ékezeteket! Nekünk, magyaroknak furcsa, és megpróbáltatásokkal teli kihívás lehet ékezetek nélkül írni, de nincs mit tenni, sodródjunk az árral.
Soha, de soha ne élj vissza a hashtagokkal! Egyszerűen idegesítő, és a tumultus elvonhatja a figyelmet arról, amit valójában üzenni akarsz. Válaszd ki a legfontosabbakat, melyek legjobban közvetítik mondanivalód.
Lehetőleg kerüld a szövegbe építésük, mert olvashatatlanná, sőt értelmezhetetlenné válhat a kísérőszöveg (ráadásul, ha angol szavakat is belecsempészel a mondatba). Példa: Ma #megjelent a #könyvem #mybook #booksofinsta, olyan #büszke #soproud vagyok.
Néha szemet lehet hunyni a szövegközi hashtagolás fölött, ha minimalisták és érthetőek maradunk. “Ma megjelent a #könyvem, olyan büszke vagyok.” (Bocs, a példálózás nem erősségem.)
Legyen releváns! Azaz csak olyan kulcsszavakat használj, melyek passzolnak az adott képhez/üzenethez. Ne téveszd meg a keresgélőket, ha azok teszem azt #cukibolyhos-t keresnek, nem biztos, hogy értékelni fogják, ha egy könyvvel találják szembe magukat. A lájk- és követővadászat negatív eredményt fog hozni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

© Copyright 2015. Theme by Way2themes