Fogadjunk!

De hogyan?

A kritika fogadása

1. Először is légy őszinte magaddal. Tényleg szeretnél kritikát kapni? Helyesebben, tényleg kritikát szeretnél kapni? Érzed a különbséget? Néhány író, költő késznek érzi magát a kritika fogadására, de amint megérkezik az első, nem túl pozitív vélemény összetörnek, vitatkozni kezdenek. Ezek szerint mégsem voltak annyira felkészültek. Kritikát vársz vagy dícséretet? A kettő nem ugyanaz. Gondolkozz el rajta, hogy mit akarsz.


2.  Az egyik legfontosabb és a legnehezebb próbatétel, a megszakítás nélküli hallgatás. Természetes, hogy azonnal meg szeretnéd védeni magad, az írásod, de inkább várj ki, és figyelmesen hallgasd végig a másik teljes mondandóját. Rakd kicsit félre az egód, légy nyitott!


3. Szakíts az első reakcióval. Miután végig hallgattad/olvastad a kritikát számolj el tízig, és csak ezután válaszolj. Ha több idő kell, akkor adj többet magadnak. Nyugodj meg, vegyél pár mély levegőt, gondold át a másik véleményét, és reagálj békésen. Legyél logikus, ne hagyd, hogy az érzelmeid vezéreljenek, urald önmagad!



4. Ne vitatkozz…
Ha nem értesz egyet a kritikussal (lehet, hogy visszaolvasva a későbbiekben már érteni fogod az álláspontját). Ne bizonygasd az igazad! Egyszerűen csak találd meg más véleményében a számodra pozitív, alkalmazható tanácsokat.

Lehet, hogy durva, haszontalannak látszó visszajelzést kapsz, de akkor se védekezz, ne személyeskedj. Olvasd ki a sértésekből azt, amit fel tudsz használni. Ha nincs benne semmi értelmes, akkor csak lépj tovább.

Ha jobb íróvá szeretnénk válni, akkor tudnunk kell kezelni a kritikát, akkor is, ha az nem konstruktív.


5. Beszélgess a kritikáról! Ha beszélgetsz róla, akkor jobban meg tudod érteni, hogy mit akar pontosan az értésedre hozni, és a kritikus örülni fog, hogy az író meghallgatja, és alaposan megfontolja a véleményét.


6. Szakadj el!
Sokszor annak ellenére is lehangoló egy kritika, ha az építő és egyáltalán nem bántó. De akkor miért érzed magad sértve miatta?

Azért, mert az írók könnyedén összetévesztik a munkájukat ért kritikát, a személy szerint feléjük irányulókkal.

De légy objektív, elfogulatlan, és mindenekelőtt tisztázd, hogy a kritikus nem téged kritizál. A véleményezésre küldött írás igen, a tiéd, de nem te vagy.


7. A kritikus is egy, a sok olvasód közül. Ezzel nem degradálom őket, csak tisztázom, hogy nem kell elfogadnod minden kritikát, hiszen a kritikusok is tévedhetnek, vagy simán különbözhet a véleményetek, de mindenképp el kell gondolkodnod rajtuk!

A kritika elolvasása után kérdezd meg magadtól: Mi a leghasznosabb számomra? Mérlegeld és szűrd ki azokat a dolgokat, amelyek a segítségedre lehetnek!


8. Mindig mondj köszönetet! Akkor is, ha a kritikus kemény, durva, vagy egy valóságos troll volt. Ez váratlan, és sokszor értékelik. Így visszatérő kritikusokat nyerhetsz, a trollok pedig nem találva fogást elkotródnak. (Esetleg maradnak, és tovább rontják a levegőt, de azzal már nem kell foglalkozni. Te megköszönted a véleményét, az erkölcsi győzelem a tiéd.)


9. Fejezd be, ami elkezdtél. Ne csak kéregesd és gyűjtögesd a kritikákat, mert akkor nem ér semmit az egész. Fontold meg, és használd fel őket!



Tehát akár tetszik, akár nem a kritika fontos szerepet tölt be, ösztönzőleg hat a fejlődésünkre. A kezelése az egyik legfontosabb készség az írásban (és az életben is).

Ha pozitív kritikát hallunk természetes, hogy örülünk, de ne szálljunk el, ha negatívat, akkor pedig hanyagoljuk a sértődősködést.

Figyelj, hallgass, mérlegelj, és ne hagyd, hogy elvegye a kedved a kritika, tanulj belőle!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

© Copyright 2015. Theme by Way2themes